دستگاه پروانسولیترون

6 ژانویه 2016- دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه ملی مکزیک(UNAM) برای طراحی، ابداع و تولید دستگاه "Proinsulitron"، که قادر به اندازه گیری قند خون و ترشح انسولین مورد نیاز است، موفق به کسب مدال نقره در رده ی سلامتی از مسابقه دانشجویی Synthetic Biologyشدند. این رقابت توسط مسئولان مسابقه بین المللی ماشین آلات مهندسی ژنتیک(iGEM)برگزار گردید.

این دستگاه جدید زیر جلدی حاوی باکتری اشریشیا کولی است که قادر به اندازه گیری مقدار قند در بدن و آزاد کردن خودکار انسولین مورد نیاز است.

آلخاندرو گازمن وندرل، دانشجوی کارشناسی ارشد زیست شناسی و رهبر تیم برنده، می گوید: "Proinsulitron" از مواد سازگار زیستی مانند مواد مورد استفاده در ایمپلنت و پروتز ساخته شده است، این دستگاه به شکل بیضی با ابعاد دو سانتی متر است و متشکل از دو غشاء می باشد.

یکی از غشاء ها حاوی باکتری  است، که اجازه نمی دهد باکتری از دستگاه خارج شود و غشاء  دوم انسولین ترشح می کند. این دستگاه در قفسه ی سینه بیمار به مدت دو سال قرار می گیرد، در حالی که محتوای باکتری آن تنها 24 ساعت زنده می ماند و نیاز به تعویض روزانه دارد.

لازم به ذکر است که بدن بیماران مبتلا به دیابت قادر به تولید صحیح انسولین نیست.با توجه به داده های سازمان بازرسی و بهداشت و تغذیه ملی(ENSANUT) در سال 2012 ، 6.5 میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع 2 ثبت شده اند که در آنها هورمون انسولین بطور نامنظم تولید می شود.

از مزایای استفاده از این دستگاه جدید می توان به کاهش هزینه ها در مقایسه با پمپ انسولین تجاری، ایمنی آن برای همه کاربران و افزایش کیفیت زندگی برای کاربرانی که به تزریقات چندگانه ی انسولین نیاز دارند، اشاره کرد.

گازمن وندرل، می گوید: ایده ایجاد دستگاه"Proinsulitron" در ماه اوت سال 2014 متولد شد، ما بدنبال یافتن درمانی بودیم که در آن از مهارت ها و تواناییهای هر یک از اعضای گروه برای کاهش ناراحتی بیماران و ارائه کیفیت بالاتری از زندگی و کاهش هزینه های درمان استفاده شود. پس از 11 ماه توانستیم این دستگاه را تولید کنیم.

 دیابت دومین علت اصلی مرگ و میر در مکزیک است، با توجه به گزارش موسسه ملی آمار و جغرافیا(INEGI)، از سال 2004 دیابت درست بعد از بیماری های قلبی عروقی اصلی ترین علت مرگ و میر بوده است. تعداد مبتلایان به این بیماری در طول 30 سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

در حال حاضر، این دستگاه هنوز در مرحله تحقیقات آزمایشگاهی و نمایش است، در حدود یک سال آینده آزمایشات بالینی آن آغاز خواهد شد.

نتیجه ی این رقابت تشکیل تیم دانشجویی به نام  Pumas Synbioبود که متشکل از دانش آموزان رشته ی زیست شناسی، شیمی، پزشکی، مهندسی زیست پزشکی و مکانیک است  که در دانشگاه های آمریکا مانند موسسه تکنولوژی ماساچوست(MIT) سرآمد بوده اند.

آلخاندرو گازمن وندرل در نتیجه گیری خود می گوید: مهم این است که کشورهای دیگر به نوبه خود به ما نگاه کنند، ما دانشجویانی هستیم که توانسته ایم تحقیقات خود را در اوایل دوره کارشناسی ارشد آغاز کنیم، ما نمی خواهیم فرصتهایمان محدود شود، چرا که داشتن گزینه های بیشتر، احتمال کاربردی شدن تحقیقات  ما را در جامعه افزایش می دهد.

منبع:


http://www.medicalnewstoday.com/releases/304762.php